Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

I love your haircut

Moje duše je podivínská. Ráda si hraje s ostatními, ale i sama se sebou. Kuje na sebe různé pikle a dává si různé kvízy. Ten poslední mě obzvlášť pobavil. Duše si pluje na obláčku v nebi a přemítá: "Jak já poznám, až se vrátím na Zem, že jsem na tom místě byla, že jsem tam doma?" Dumá, pokuřuje si nebeskou cigaretku a vtom dostane nápad: "Je to jednoduché, musím si zapamatovat nějaké heslo." Úplně nejlepší bude, když bude znít nějak neutrálně, nebo spíš nějak lichotivě než vulgárně. Tak třeba: "I like your haircut!" A spustí se galaktickou rychlostí do mého těla.

Narodí se v Praze. Moje tělo začne chodit po Karlově mostě a bloumat uličkami Starého Města. Moje příjmení potkává Kafku a jeho symboly na každém rohu. Začnu psát, začnu malovat, začnu tancovat. Při jednom takovém tanci se propadám. Propadám se do černé díry vesmíru a rovzpomínám se na svoji úmluvu. Jak jen znělo to heslo? Sem tam si vytrhnu vlas a pozoruju ho skrz sluneční paprsky, je dlouhý a v té sluneční záři v něm vidím oceán a ryby a hory a města. Je tam toho všehochuť, ale nikdo mi můj účes nepochválí. Pokaždé, když se zamiluju, tak čekám, že mi můj milý řekne tuhle kouzelnou větu. Ale milý obdivuje mé oči, ruce, srdce. O vlasech ani zmínky. Trvá to celou řádku let.

Pak ale nastane zlom. Stoupnu si před zrcadlo a moje ruka uchopuje kadeřnický strojek. Nastavuje ho na úplné minimum, na minimum, říkám, takže poté, co jsem s ním začnu přejíždět po hlavě, zanechává za sebou stopy jako odhrnovač sněhu. Holá hlava, holohlavá žena, zpěvačka. Tančím v Belgii, ptáš se mě, odkud jsem? Nevím. Ptáš se mě znovu. Nevím. Točím se v kruzích a vidím, jak jdu po ulici a kolem mě jsou mrakodrapy. "Oukej, bude to New York." Zabodnu prstem do mapy a kupuju si hned druhý den letenku, není na co čekat. Vystupuji na newyorském letišti začátkem srpna a horko je omračující, dělá se mi mdlo a na nádraží Grand Central mi pomáhá jeden černoch s kufrem z autobusu a usměje se na mě, vytasí na mě ty své běloskvoucí zuby a PAK to přijde: z jeho úst vyplují čtyři kouzelná slova: I LOVE YOUR HAIRCUT. Zajásám, je to TADY. Jsem tu správně. A celý můj pobyt v tomhle velkoměstě mě úplně omráčí svou přívětivostí, laskavostí, láskou a radostí. Maluju, tancuju, píšu. Miluju tohle město, ale po třech měsících se mi začne stýskat po Praze. Tak jak to teda je? A odlítám teda zpátky DOMŮ, tedy tam, kde jsem se narodila.

Moc dlouho mi to ale nevydrží a zase si kupuju letenku do NYC. Musím to přece prozkoumat, zač je toho loket. Je únor, zima třeskutá, od oceánu vane silný vítr. Zakousává se do kostí, a když se v noci tulím do svého spacákku na modrém koberci, tak cítím jak mi každý milimetr těla postupně roztávají. A je neděle, slunce žhne. Nejde jinak, než nasednou na metro a zajet k oceánu. Far Rockaway. Stalo se to včera. Po ničivém hurikánu Sandy není doprava na místo úplně snadná, ale při troše odvahy surfovat místním metrem a autobusy se mi to podaří. Pláže jsou úplně prázdné, zasypané sněhem a plné mušlí, není tu ani živáčka. Mrtvé město v neděli odpoledne. Killing an Arab. Rozháním racky, běžím do oceánu a dělá mi hodně velké problémy poslechnout tě, Miláčku, a nevykoupat se. Je něco pod nulou, ale oceán mám tak pod kůží, že žádný počasí mě nezastaví. Cachtám se v kozačkách na břehu, dělám stopy do písku, sbírám mušle a střepy keramiky. Pak naberu vítr a pluju tou pláží snad deset kilometrů, až dojdu ke dvěma věžákům. Dávám sbohem rozzářené hladině a vstupuji mezi civilizaci. Na kraji ve sněhu venčí krásná černoška dva malé bílé psíky. Skotačí a dovádějí a je evidentní, že sníh je pro ně šlechačkou, zdobenou na dortu, kterou se mohou proskakovat. Je to tak vzrušujícíc, že se rozeběhnu a skáču tam s nimi jako malá psice. Ta žena se na mě podívá a do mrazivého slunečného dne pronese jakoby mimochodem: "I love your haircut!" Usměje se na mě. Ani nedutám. Čas se zastavuje, zastavuje se moje srdce. Dívám se na ni a s úsměvem jí odpovídám: "Já vím." Ta žena se jmenuje Angela.

Za měsíc letím zpátky do Prahy. Musím tě naučit jednu anglickou větu, Miláčku...

Autor: veronika kafková | úterý 12.2.2013 0:30 | karma článku: 5,91 | přečteno: 316x
  • Další články autora

veronika kafková

Genpo Roshi v Praze

Zen. Muž a žena. Píšeš mi do komentářů na facebook, že vypadám jako zajíc... Rozesměje mě to natolik, že začínám poskakovat po bytě a narostou mi uši.

2.9.2014 v 8:55 | Karma: 0 | Přečteno: 128x | Diskuse| Ona

veronika kafková

FKK

Na betonu přede mnou je napsaná zkratka. FKK deset metrů vpřed. Nudisti nebo sexuální slídilové? Obojí dvojí.

29.8.2014 v 15:10 | Karma: 12,37 | Přečteno: 1057x | Diskuse| Ona

veronika kafková

Kozí sýr s marmeládou

Seděli jsme na zápraží vedle sebe. Léto ve stínu ranních paprsků. Zahradou proběhly kozy. Několik koz s mláďaty. Zastavily se a začaly okusovat strom.

22.8.2014 v 8:40 | Karma: 7,22 | Přečteno: 349x | Diskuse| Ona

veronika kafková

Radosti

Je ráno se probudit v půl páté. Ulicí zurčí motory nezbedného muže. Startuje a má volnoběh. Protáčí motorovou píseň dokola a cuchá mi to nervy ve vlasech. Je ráno, je srpnové krásné ráno a venku je pod mrakem.

19.8.2014 v 6:53 | Karma: 0 | Přečteno: 70x | Diskuse| Ostatní

veronika kafková

Závislosti

Cukr, káva, limonáda. Závislosti. Docela moderní je zbavovat se jich, poukazovat na ně jako na nešvary. Jsi závislý?? hmm - měl bys s tím okamžitě něco dělat. Ale není to samozřejmě tak jednoduché. Co to jsou ty naše závislosti. Jak se s nimi potkat a jak je uchopit?

18.8.2014 v 10:35 | Karma: 9,32 | Přečteno: 313x | Diskuse| Ona
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 20
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 452x

Seznam rubrik